måndag 11 januari 2010

KIAI!

Haha, hade bältes prov igår och lyckades klara av det : D Bältes prov är alltid kul på sitt sätt. Det gäller att kunna en massa saker och trots att ansträningen inte är speciellt stor så svettas man som aldrig för när man genomgår det xD Sen i slutet får man en massa kommentarer och det sker inte i enrum utan mitt framför alla andra x)

Oftast gör man övningarna i grupp, så var det den här gången också, men vi hade också med en sak som man måste göra ensam inför alla andra i gruppen xD Det gäller att ha bra koncentration alltså.

Men som sagt så klarade jag av det så nu har jag gult bälte med graden 8 Gup. Man börjar med graden 10 Gup i Taekwondo. Sen fick jag en kul kommentar av min tränare. Han sa att jag hade bäst Kiai(stridsvrål) i hela min grupp xD Känner mig rätt stolt över det ^^

Gult bälte

Gult bälte representerar Guld, vilket betyder sanning. Det är viktigt att människan är sanningsenlig mot sigsjälv, det eliminerar egoism och skapar en personlig tillfredställelse. Gul färg representerar också ett frö. Endast ett frö av hög kvalitet kan växa upp till en planta. Det krävs också en stabil grund så att plantan kan fortsätta växa. Det är viktigt att komma ihåg att ett planterat frö inte kan växa till något som det saknar förutsättningar för. Ett äppelfrön kan inte växa till ett apelsinträd. Vi måste acceptera vem vi är som individer och försöka förädla oss själva utgående från våra egna förutsättningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar