söndag 29 november 2009

"It´s my dream to become Hokage!"

Alla drömmer om någonting. Jag kan inte föreställa mig något annat. Alla är kanske inte medvetna om att de drömmer, drömmer gör de. Att drömma handlar inte alltid om något storslaget som att förändra världen utan drömmar kanske också vara väldigt små. Det enda som drömmar har gemensamt är att de betyder något för en själv.

Det som är bra med små eller omedvetna drömmar är att de inte tar upp såmycket plats i ens liv utan finns bara där och påverkar en omedvetet och gör så att man försöker uppfylla drömmen. Medan stora drömmar är man medveten om och ibland fastnar man i dem och drömmar bara om hur bra allting blir när drömmen blir uppfylld. Man glömmer bort att kämpa för att uppfylla dem. Men lyckas man bara ta kontrollen så kan man sen använda all den energi drömmen innehåller till att uppfylla den så blir effekterna av drömmen så mycket starkare.

Drömmar är bra. Utan drömmar skulle inte nya saker komma till. Men det är viktigt att inte fastna i drömmarnas värld för där är de fortfarande bara drömmar. Man måste komma tillbaka till verkligheten också för det är där drömmarna kan bli verkliga. Och drömmar uppfyller aldrig sig själv, aldrig. Man måste kämpa för att ens dröm ska uppfyllas.

Naruto, en manga karaktär, har en dröm. En dröm om att bli Hokage, sin bys ledare. Och då är han föräldralös, ibörjan var han helt ensam och är egentligen bara en vanlig bybo, men eftersom det är en serie och han är huvudpersonen så vet man ändå rätt säkert att han kommer bli det. Men vad skulle folk säga om det utspelade sig i det verkliga livet? Lår oss säga att en föräldralös unge, utan vänner och familj ställer sig mitt i staden och skriker att han/hon vill bli president, VD eller något annat storslaget. Skulle någon egentligen ta det på allvar? Jag gissar på att de flesta bara skulle skaka på huvudet och sen gå vidare. Varför? Jag förstår inte det. Det enda som hindrar en från att uppfylla sin dröm är en själv. Varför har folk glömt bort värdet av drömmar?

Jag har också en dröm. En ganska stor dröm. Om folk fick höra den så skulle de säkert kalla den för barnslig, naiv och omöjlig att uppfylla. Men hur kan de veta det? De gör inte det, de tror bara det. Men jag vill verkligen att den drömmen ska bli verklighet och jag tänker göra allt jag kan för att få den att bli det. Det är min dröm och ingen kan ta den ifrån mig.

Så fortsätta drömma, lyssna inte på vad folk säger om det. De som vågar drömma förändrar världen, de som inte vågar drömma för att de är rädda att deras dröm inte ska uppfyllas följer bara med strömmen. Men kom ihåg: det är bara i det verkliga livet som drömarna kan bli sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar